Slitagevarnare

Hur ska man veta om däcken är slitna? Många däck har så kallade slitagevarnare där man enkelt kan se om det är dags att byta däck. Slitagevarnare kan ibland vara akustiska, det vill säga att det låter när däcket är nedslitet så slitagevarnarna möter vägbanan. Men hur är slitagevarnarna egentligen utformade och var finns de?

Vanliga på sommardäck

Slitagevarnare är utformade som en smal upphöjning placerad tvärs över däckets längsgående mönsterspår. Denna typ av varnare är särskilt vanliga på sommardäck. När ett däcks mönster är nedslitet till 1,6 mm, kommer dess slitbana i jämnhöjd med slitagevarnarna. Det är då dags att byta däck eftersom de då är nedslitna till lagens minsta tillåtna mönsterdjup.

Varför är slitagevarnarna bra?

Många tycker att det är svårt och krångligt att se om ett däck är nedslitet och dessutom är det ibland svårt att hålla reda på hur djupt mönster det måste vara kvar på däcken för att de ska vara lagliga att köra med. Då kan slitagevarnarna vara räddare i nöden. Med sådana på sina däck behöver man inte köpa däckdjupsmätare eller liknande för att hålla reda på däcket mönsterdjup.

När man tittar på däcket och känner i mönstret kan man direkt se och känna om däcket är nedslitet. Slitagevarnaren kan ses som en liten prick i däckets mönster och är mycket lätt att se när däcket är slitet. Har man däck med akustiska slitagevarnare kan man dessutom snabbt höra om det är dags att byta ut däcken. När man mäter däckdjupet bör man dock tänka på att inte mäta just där slitagevarnarna sitter eftersom däckdjupet då blir mindre.

Bra för säkerheten

Slitagevarnare visar tydligt att ett däck är nedslitet till de minsta lagliga mönsterdjupet. På så sätt slipper man vara orolig för att köra runt med olagliga däck. Man behöver heller inte oroa sig för att behöva köpa mönsterdjupsmätare eller liknande för att kunna hålla kolla på sina däck. Då behöver man bara titta efter slitagevarnarna och när dessa kommer fram är det dags att byta däck. När det är slitagevarnare framme på däcket är risken att däcken tappar fäste mycket större.